Denne ganger har vi fått i oppgave å skrive et sammendrag om arbeidsmiljøutfordringer fra lærebokenvår Økonomi og Ledelse fra Dalefag.
• Viktige spilleregler på arbeidsplassen
• Arbeidsmiljøloven sikrer trygge arbeidsforhold og likebehandling i arbeidslivet
• En rekke lovregler setter grense for hvor lang en bedrift kan utnytte de ansatte.
Aktuelle arbeidsmiljøutfordringer
• Skal være fullt forsvarlig (ryddige, sikre, meningsfylt)
• Selv om Norge har en høy arbeidsmiljøstandar finnes det forbedringspotensial.
Det fysiske arbeidsmiljøet
• Støy:
○ Kan forårsake helseskader, belastning, unødig stress osv
• Belastning:
○ muskel og skjelletslidelser er størst årsak til fravær
• Trekk, belysning, stråling, luft, temperatur +++
Det psykologiske arbeidsmiljøet
• Stress:
○ gir nedsatt funksjonsevne, reduserer arbeidsevnen, fører til dårlig helse. Kan skje når ting skal effektiviseres
• Mobbing:
○ når en person gjentatte ganger og over en tid utsettes for negativ handlinger som trakassering, plaging, utfrysning, sårende erting o.l der offeret ikke er i stand til å forsvare seg.)
○ kan føre til konflikt, fortvilelse, tap til kreativitet og effektivitet, sosial isolasjon, stort sykefravær og familieproblemer. Mangel på åpenhet
• Mangel på åpenhet
○ Uten åpenhet er det umulig å skape trygghet.
I arbeidslivet er omstilling nødvendig for å tilpasse seg endringer i markedet, teknologien og lovgivningen. Dette fører til stor belastning, da er det viktig for ledelsen å vise åpenhet og forklare situasjonen på et tidlig tidspunkt. Slik at ikke de ansatte blir urolig og er redd for konsekvensene.
Systematisk arbeid med HMS
• HMS-abreid er systematisk arbeid med Helse, Miljø og Sikkerhet. Systematisk vil si planmessig arbeid som skal sikre at problemer avdekkes og tas hånd om i tide.
• Internkontrollforekriften skal sikre et planmessig vernearbeid som består av isse fasene:
○ Igangsette (intiativ)
○ Kartlegge (oversikt)
○ Planegge og prioritere (plan for gjennomføring)
○ Følge opp (rett opp feil og mangler)
Ulike roller i HMS-arbeid
• Arbeidsgiveren: ansvar for arbeidsmiljøet er fullt og forsvarlig og i samsvar med regelverket.
• Arbeidstakeren: plikter til å medvike til å gjennomføre HMS-tiltak, plikt til å følge verneinstuksene
• Arbeidstilsynet: Representerer arbeidstakeren i HMS-spørsmål.
• Verneombudet: offentlig organ som fører tilsyn med at regler i arbeidsmiljøloven blir fulgt.
Hva er et godt arbeidsmiljø?
Psykososialt arbeidsmiljø
• Godt samarbeid og trivsel gir effektivitet fører til gode resultater for virsomhetene.
• Arbeidsoppgaver som byr på utfordringer og ansvar men og trivselsfaktorer
• Motivasjonsfaktorer:
○ En sikker arbeidsplass
○ Rom for variasjon i arbeidet
○ Gode lønnsvilkår og andre goder
○ Rom for arbeidsfellesskap
○ Plass for personlig vekst og ansvar
○ Åpner for selvbestemmelse
• Jobben bør gi variasjon, selvbestemmelse, personlig kontakt, samarbeid osv.
• Utvikling både personlig og faglig
• Et eksempel på dette er jobbrotasjon
• Arbeidsgiver bør gjøre medarbeidersamtale en gang i året for å kartlegge arbeidsmiljøet og evt. Kompetanseutvikling.
Stressfaktorer i arbeidslivet
• Stress: kan oppstå når det ikke er balanse mellom kravene og det man er i stand til å gjennomføre, det kan da føre til irritasjon, mangel på konsentrasjon, kronisk tretthet, nakke og rugg-smerter osv.
Motivasjonsfaktorer i arbeidslivet
• Disse påvirker trivsel og fører til økt motivasjon
○ Jobbinnhold: bør være tilrettelagt for arbeidstaker
○ Anerkjennelse: både fra medarbeidere og andre utenfor arbeidet
○ Vekstmuligheter: faglig og personlig utvikling
○ Ansvar: selvbestemmelse i arbeidet.
Det flerkulturelle arbeidsmiljøet
• Man må tilpasse forholdene til arbeidstakeren
• Dette varierer fra hvor stor grad myndighetene legger forholdene til rette, motivasjonen og holdningen.
Arbeidslivet trenger arbeidskraft
Alle har hoder og hender som kan brukes til arbeidskraft, også folk med minoritetsbakgrunn og funksjonshemmede
Muligheter i flerkulturelle arbeidsplasser
Myndighetene jobber for flere arbeidsplasser, da kan de tilpasse seg kulturen og sosialisere seg.
Utfordringer på flerkulturelle arbeidsplasser
Arbeidstakere med minoritetsbakrunn jobber ofte for hardt, ensformig og i høyt tempo. Mange har ikke skriftelige arbeidsavtaler, noe som kan føre til problemer og usikkerhet. Nøkkelen er utdannelse som gir mulighet til gode jobber. Men mange kan dårlig norsk, og blir ofte ekskludering og vanskeligheter.
Artikkel om arbeidsmiljø:
http://www.stami.no/?nid=63184&lcid=1044
http://www.aftenposten.no/jobb/article2180619.ece
mandag 10. mai 2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar